Bästa eller värsta kommunen?

Tidningen Dagens Samhälle listar de populäraste kommunerna. Det handlar om SCB:s "nöjdhetsindex" där 219 av landets 290 kommuner deltagit. "Bra att leva i", "Kommunal verksamhet" och "Möjlighet till inflytande" är det som kommunernas invånare har fått ta ställning till. Bland östgötakommunerna är Linköping "bäst" med en 42:a plats och strax där efter kommer Mjölby som nr 45.

Men Norrköping då?? Norrköping finns inte med! Man undrar ju vad det beror på... Särskilt som man kan konstatera att bara 190 av de deltagande kommunerna "har låtit publicera resultaten"! Kan det vara så illa att Norrköpings kommun valt att avstå? Kanske räcker det - om man nu ska vara lite elak - att resultatet var sämre än trätobrodern Linköping för att resultatet inte skulle passa i tryck..?? Nä nu spekulerar jag, men visst vore det intressant att få veta hur det gick för det kära, småtaffliga Norrköping...

Sen måste man ju fundera på de där kommunerna i toppen... Danderyd har jag inte så mycket uppfattning om, men Vellinge har jag fått en lite speciell bild av... Dels på grund av hur en person anställd i Vellinge kommun beskrev enpartistaten Vellinge och dels på grund av att kommunen utmärkte sig i en annan undersökning nyligen. Det handlade om viljan att ta emot flyktingar och i den hamnade Vellinge sist... (Vem som var bäst? Finspång!)
Det här är hur som helst saker som fått mig att tänka att jag aldrig nånsin skulle vilja flytta till Vellinge, hur fint det än är där nere på sydkusten...

Jag tror att en starkt bidragande orsak till de där kommunernas topplaceringar stavas NIMBY. Resursstarka invånare som är vana att få sin vilja fram kanske blir ganska nöjda när de får vanka omkring där på golfbanorna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0