Utanförskapets expertis

Inte trodde jag väl att jag skulle blogga om kungabröllop men nu känner jag att jag måste kommentera en sak som har med det där att göra...

Jag såg en annons för kaffe, minns inte vilken sort det var men det handlade i alla fall om en särskild produkt framtagen just för prinsessbröllopet. Kaffet ingår i "Den Officiella Bröllopsserien" vilket visar sig vara en lång rad produkter av varierande karaktär. Sjutton företag har fått tillstånd att rida på bröllopsvågen genom att lansera "bröllopsrelaterade" produkter. Motprestationen är att en del av intäkterna ska gå till Kronprinsessparets bröllopsstiftelse, vars ändamål är att ”motverka utanförskap och främja god hälsa bland barn och ungdomar i Sverige”.

När man hör ordet "Utanförskap", då börjar varningsklockorna genast ringa. Det är ett ord som liksom tassar runt omkring nånting annat. Något som antagligen beskrivs bättre i termer av maktlöshet, isolering, främlingskap... fattigdom...  Men det där är ju så besvärliga ord...
Det luddiga utanförskapsordet förpackar alltihop i ett snyggt och begripligt paket. Man slår fast en norm, ritar en cirkel på marken och säger att om man står utanför cirkeln så är det inte bra. Målet är att alla ska in i den där cirkeln, och då kan det väl passa med lite filantropi..?
Men ordet utanförskap mörkar maktrelationer och ojämlikhet och förstärker föreställningar om vi och dom, om rätt och fel. Precis som alla buzzwords som plötsligt finns överallt gör det ingen större nytta så länge man inte diskuterar vad det egentligen betyder.

Tidningen Råd&Rön har försökt ta reda på vad bröllopsstiftelsens pengar egentligen ska användas till, men det verkar väldigt svävande och oklart. En av stiftelsens ledamöter säger att pengarna ska gå till organisationer "som är vana att arbeta inom de områden som stiftelsen stödjer", vilka områden det nu är...
Stiftelsens representant säger också att styrelsen består av "ett par personer" men att de ännu inte har "någon representation från områdena barn, hälsa och utanförskap". Utanförskap ses med andra ord som ett särskilt område som någon kan representera! Frågan är vem...

Det finns ju faktiskt en expertis på området: Kronprinsessparet själva förstås!
Jag menar, finns det någon som verkligen upplever ett utanförskap i Sverige idag så måste det väl vara kungafamiljen, undantagna som de är från alla de värden och regler vi andra delar.
Kanske är det också kronprinsessparet som är målgruppen för bröllopsfondens avkastning? Det där med ungdomars hälsa syftar förstås på dem: Den ena har haft ätstörningar och den andre taskiga njurar. Visserligen är de väl inte riktigt ungdomar längre men i vissa fall (bussresor t ex) är man ju ungdom upp till 26 idag så även det kan väl passera.

Uppfattat på det viset behöver man inte grubbla över ordet utanförskap utan köpa sitt kaffe i trygg förvissning om att man bidrar med en liten slant till två överåriga ungdomar i deras strävan att som gifta börja bearbeta det utanförskap de hamnat i.

Kommentarer
Postat av: Ivanka

Nej du! Inte kommer de kunna passera som ungdomar på några bussresor inte, det brukar vara hårda legitimationskontroller minsann. Och om jag inte missminner mig fyller damen snart 33... herrn har jag dock ingen aning om. Mina ryska bekanta har ända sedan jag var 26 oroat sig över min ovuxna livsstil, så jag tycker nog det är hög tid för kronprinsessparet, som ju är ännu äldre, att växa upp och bli ansvarsfulla medborgare.



Fast det jag egentligen tänkte säga var att det är skönt att höra att det inte bara är hos mig varningsklockorna ringer när ordet "utanförskap" nämns. Samtidigt som jag lite motvilligt beundrar moderaternas strateger (eller motsvarande) som så skickligt lyckats sprida detta ord...

2010-06-14 @ 18:35:36
URL: http://blickmotost.wordpress.com
Postat av: Mats

Förr var det ju herrskap och tjänstefolk. Numera herrskap och utanförskap. Ja nog är det högerideologer som bestämt var skapet ska stå.

2010-06-14 @ 19:03:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0