Att skriva men inte titta

Aknni sdkriba rm nytsj yrtam atyy yiyya op tankjrtntbbotnfdryn

Kan nbi sjtuva en test yran att titgta lop tabnherbntbotrndet5

Kan ni sktribv´vba en text utan att rita på tabgentbirdet

Kan ni skrivba eb rtext utan att titta op yankemnteboerdet

Ksn ni sjruva en text utanb att tutta op tanbgebtrvoirdet

Kan ni skriva en text utan att titta på tangentbordet?

 

Jag kan inte. Uppenbarligen. Den sista meningen skrev jag medan jag sänkte blicken mot tangenterna. Tangentfuskare, såg jag i Språktidningen att alla vi skrivmaskinsamatörer kallas, vi som tittar lika mycket på tangentbordet som på bildskärmen.

 

Men om jag övar så kanske jag kan lära mig så småningom. Jag misstänker att min arbetsställning skulle förbättras om jag slapp sitta och snegla mot tangenterna medan jag skriver. Jag kanske skulle skaffa ett sånt där tangentbord med helt svarta tangenter? Det lär vara ett effektivt sätt att lära sig tangentbordet utantill.

 

Men jag befarar att de ergonomiska vinsterna skulle uppvägas av att min mentala hälsa kraftigt skulle försämras under övningarna…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0