Kortslutning i realådan

Nån gång i våras var jag inne på ett större elektronikvaruhus för att köpa vadenuva och kom ut därifrån med nåt jag inte tänkt köpa, nämligen en liten praktisk batteritestare.
Praktisk
, det var just vad jag tänkte när jag såg den där i reabacken. Den var väldigt billig så det var lätt gjort att plocka upp den och slänga den framför kassören. En sån där behöver man ju titt som tätt, tänkte jag. När det ligger en massa batterier och dräller överallt och man inte har en aning om ifall de lagts där därför att de är helt förbrukade, eller om de faktiskt går att använda ett tag till...



Nu är det ju tydligen inte allt för ofta som det behovet uppstår, för först igår plockade jag fram den där batteritestaren ur lådan som jag slängde den i när jag kom hem (och ur plastförpackningen som jag inte heller tagit ut den ur tidigare).
Det var liksom en liten plastarm som man fällde ut och så tryckte man in batteriet där emellan och så skulle man se på en liten skala hur mycket kraft som fanns kvar. Jag provade det ena batteriet efter det andra utan att skalan rörde sig. Till slut tog jag ett batteri som jag visste var helt nytt och provade. Samma resultat.
När jag då vände och vred på den lilla mackapären insåg jag vad jag missat: Den drevs med ett batteri, modell AAA. Jag petade alltså in ett av batterierna som jag skulle testa i den lilla luckan på baksidan, och vips gav alla batterier jag testade fullt utslag! Vilken fantastisk produkt!

Men vänta nu... vad händer om batteriet som driver testaren blir svagt..? Och hur testar jag det batteriet? Öö...

Men billig var den i alla fall! :)

Kommentarer
Postat av: Matilda

Annars hade du alltid kunnat gå tre trappor ned för att kolla dina batterier :P

2009-10-02 @ 18:02:32
Postat av: wintermute

Det var just det som kändes så jobbigt, men jag får väl fortsätta med det...

2009-10-02 @ 21:35:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0