Koll på detaljerna



På Bergsbron i Norrköping hänger det ett helt gäng hänglås. Jag har sett dem förut utan att reflektera över dem, men idag var det en person som gjorde mig uppmärksam på varför de sitter där. I östeuropa är tydligen broarna fulla med hänglås som symboliserar föreningen mellan två älskande. Man låser helt enkelt fast låset och kastar nyckeln i vattnet som en symbolisk bild av ett band som inte kan brytas. Vackert.

I Norrköping är det uppenbarligen ett par som missuppfattat det hela och kastat i cykeln istället för nyckeln, men såna missar får man väl räkna med. Det är svårt med nya traditioner;)



Nu får man ju hoppas att inte någon nitisk kommuntjänsteman eller annan "vän av ordning" får för sig att de måste tas bort...



En annan sak som jag inte heller hade koll på var att den orangefärgade avlånga plattan på gaveln vid Gamlebro (som kommenterades av Mental Drawer i ett tidigare inlägg) helt enkelt är en sjuttondel av Mikael Lundbergs konstverk Reflexion - vilket framgår av katalogen till hans utställning Kliver ur min avsikt och faller på Norrköpings konstmuseum. Reflexion finns utspridd på sjutton platser i Norrköping varav Mental Drawers känsla av att de "sitter ÖVERALLT i staden".

Slut på dagens lektion om detaljerna i det offentliga stadsrummet:)


Kommentarer
Postat av: Tampongtomteverkstan

Ja, utan att ha sett dom oranga plattorna kan man inte förstå Tampongtomteverkstans "Lundberg remixed!" ;). Åskådarkonst vs deltagarkultur.

2009-03-14 @ 11:25:55
URL: http://tampongtomteverkstan.blogspot.com
Postat av: wintermute

Fel, Tampongtomteverkstan! Man kan visst "förstå" Lundberg remixed utan att ha koll på Reflexion. Däremot kan man inte förstå konstnärernas tankar fullt ut, vilket är en helt annan sak. Lite synd om Tampongtomteverkstan väljer en exkluderande linje och underkänner den obildade betraktarens tolkning av verket - sade han provokativt;)

Själv visste jag vad som var Tampongtomteverkstans verk men hade inte koll på vad som var Lundbergs konst i det offentliga rummet. Följdaktligen "förstod" jag något annat än Tampongtomteverkstan tänkt att jag skulle förstå. Andra känner inte till vare sig Lundberg eller Tampongtomteverkstan utan tar med sig en tuta hem istället. Det må vara en del av tanken bakom verket att tutorna plockas bort, men jag tror att om Tampongtomteverkstans konst vill vara en del av diskussionen om det offentliga rummet behöver vi obildade upplysas bättre. Ett förtydligande pressmeddelande nästa gång kanske? Det är löjligt enkelt att få utrymme i lokalpressen :)

2009-03-15 @ 08:30:51
Postat av: Mental Drawer

Aha! Tack för upplysningen, har fasen undrat var det är för upptåg som sitter överallt. Misstänkte att det hade något med kulturhuvudstadskampanjen (som för övrigt var/är vedervärdig) att göra.

2009-06-07 @ 02:03:45
URL: http://mentaldrawer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0