Kollektivtrafik för vem?



I dagens Norrköpings Tidningar läser jag en notis om att Östgötatrafiken nu diskuterar ett nytt prissystem som bland annat kommer att innebära att 30-dagarskortet kommer att bli runt hundralappen dyrare. Ett skäl uppges vara att man vill gynna dem som binder upp sig till kollektivtrafiken genom att köpa årskort.


Nu ska man ju inte dra för stora växlar på en kort tidningsnotis. Det finns förhoppningsvis fler bottnar och en del tankeverksamhet bakom förslaget till nytt prissystem. Ändå blir intrycket att Östgötatrafiken ännu en gång tycks vara inne på fel spår.
Mer än en gång har det påtalats att vi har ett kollektivtrafiksystem som gynnar de bäst bemedlade. Att det finns en klassdimesion i kollektivåkandet är helt klart. Bland annat har jag själv gjort en intervjuundersökning för några år sedan som belyser detta. För att generalisera kan man säga att det finns två kategorier kollektivåkare; dels de som är hänvisade till kollektivtrafiken på grund av att de saknar alternativ och dels de som tillhör en privilegierad kategori med fast arbete, arbetstider, fritidsaktiviteter och bostad som funkar ihop med kollektivtrafikens stråk och tider, och som dessutom kan kosta på sig att välja bort bilen som statussymbol - här pratar vi om en stor del akademiker. Jag hävdar att när man prioriterar årskorten så gynnar man den senare kategorin resenärer på bekostnad av den förra. Vilka är det som kan och vill betala för ett årskort? Är det den deltids- eller säsongsarbetande låginkomsttagaren? Nja...


Oavsett vad som ligger bakom Östgötatrafikens förändringsplaner så känns det som om man hela tiden nystar i fel ände. Om man tänker sig att åtgärderna ska få fler att åka kollektivt så tror jag man biter sig i tummen. Billigare årskort är inget incitament för inbitna bilister att ta bussen. Även om det faktiskt går bussar vid lämpliga tider - vilket är det första man borde se över - så måste folk lära sig att åka kollektivt. Det är en konst att åka buss! Det allra bästa sättet att vänja folk vid att åka kollektivt är att börja med skolungdomarna. Satsa på den biten istället! Varken utbudet av bussar eller pris- och betalningssystem gynnar kollektivåkande bland ungdomarna. Istället har vi en massa föräldrar som till förbannelse sitter och skjutsar med bil till och från olika aktiviteter. Jag vet, för jag är en av dem.


Och så är det ju det här med hanteringen av kontanter och de allt mer begränsade möjligheterna att betala resorna på ett vettigt sätt... Det har ju inte direkt blivit enklare att åka kollektivt. När kan man börja tanka sitt kort via nätet, vilket utlovats så länge?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0