Ont om Q?



Vänta... Det är nåt fel på den här bilden... Aha, det är ju boven från Hasse Alfredssons klassiska barnbok Varför är det så ont om Q? som har varit framme med sin lettrosug! Alla bokstäver är borta ur stadsbilden!

Det här är en grej som jag har funderat en del på... Hur vi översköljs, nej överfalls, av skrivna budskap precis hela tiden när vi rör oss i stan. Hur skulle den byggda miljön se ut utan alla bokstäver och siffror, ja utan skyltar? Skulle vi känna oss vilsna? Eller bara lättade?


Noterar att Sladden påbörjat ett fotoprojekt på sin hemsida (klicka på Bildserier - Alfabetet) med utgångspunkt i stadens bokstäver. Hans ambition är att fotografera hela alfabetet, så som man möter det ute på stan. Ska bli spännande att se om han lyckas finna dem alla. (Han har redan hittat Q!)


Själv fick jag en liknande idé i vintras, men utan samma fotografiska ambition. Jag fick för mig att jag med mobilens hjälp skulle dokumentera alla siffror jag stötte på - men i ordning, d v s att jag inte fick fota en femma förrän jag hade fyran... osv... Jag fick inte heller använda samma typ av siffra två gånger (annars hade jag ju bara kunnat plåta bilars regskyltar, till exempel).

     

Jag fick idén och påbörjade projektet den 11 mars klockan 16:45 i hissen på jobbet. I bilen den 11 mars klockan 16:46 lades projektet på is och har inte återupptagits sedan dess. Det kanske inte var en så särskilt kul idé trots allt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0