Överkörda av tåget?
Det rör på sig kring planeringen för Ostlänken i Norrköping. Nu har kommunen kommit ett steg närmare ett ställningstagande kring planeringen av resecentrum och saker och ting börjar ställas på sin spets; vad måste offras i stadsrummet? Jag tror att en och annan Norrköpingsbo satte morgonkaffet i vrångstrupen i lördags morse då de såg den braskande rubriken på NT:s förstasida: "Pihlska skolan offras när Ostlänken byggs". Nu är det ju inget nytt att kommunen vill bygga tunnel även om man inte direkt har basunerat ut vad detta rimligen kommer att innebära. De idéskisser som presenterats sedan några år tillbaka måste för många te sig tämligen främmade och ogripbara eftersom de presenterar en så total make-over av stadsrummet kring resecentrum. Att detta innebär att ett och annat försvinner kan man dock föreställa sig om man tänker till.
Mer anmärkningsvärt är att Magnentus som köpte fastigheten 2004 inte säger sig veta om dessa planerna på att riva fastigheten. Och så är det ju givetvis ganska snopet för Alstom som flyttade till Norrköping från Finspång så sent som 2006 och där den renoverade och tillbyggda Pihlska skolan sågs som ett perfekt läge ur kommunikationssynpunkt. Verkar rimligt att tänka sig att Alstoms förtroende för Norrköpings kommun får sig en knäck nu...
Å andra sidan är det väl inte nån som vet när Ostlänken byggs - om den nu över huvud taget kommer till stånd. Mytbildningen kring möjligheten och betydelsen av snabba pendlingsmöjligheter har ju tydligt börjat krackelera...
[Pihlska skolan byggdes som flickskola 1902 och är uppkallad efter flickskoleläraren Aurore Pihl som drev skolan under många år och var en känd profil och debattör i Norrköping.]
Hej! Ville bara säga att jag har läst din blogg ett tag nu och jag tycker verkligen att den är jättebra =) Take care!
Lina: Tack för berömmet! Försökte ta en titt på din blogg men av någon anledning ser jag bara huvudet och vänsterspalten, inte själva inläggen:(
Tekniska problem?