Hos fotografen



Den här vyn över Karl Johans Park i Norrköping hittade jag när jag satt och scannade gamla foton igår.
Jag insåg plötsligt att det finns en massa spännande saker på baksidan av gamla ateljéfoton från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Här finns information om var stans fotografer hade sina ateljéer och ibland finns alltså även bilder av 1800-talets Norrköping.

    
 

Carl Nilsson hade fotoateljé på Hospitalsgatan 8 på 1880-talet. Omkring sekelskiftet flyttade han verksamheten till Drottninggatan 11. Någon gång i början av 1900-talet tog August Karlsson över verksamheten. På 1910-talet finns K L Lindelöws ateljé på samma adress.


   

På 1870-talet höll  Wilhelm Sachse till på Drottninggatan "mitt emot Stadstornet". Kanske var det på Drottninggatan 36 där vi något decennium senare hittar Eric Peterson. Omkring sekelskiftet finns Dagmar Eriksén på samma adress. Hon är ett exempel på att fotobranchen blev en nisch för många kvinnor när branchen expanderade i slutet av 1800-talet.


En annan kvinnlig fotograf var Anna Magnusson som bland annat fotograferade min gammelfarmor och hennes kompisar nån gång på förra 00-talet.

    

Flera fotoateljéer: Johan Eschrichts ateljé låg på 1870-talet på Skolgatan 20, på 1890-talet drev Hj Ljungqvist Grand Atelier på Bråddgatan, Didrik Jansson hade runt sekelskiftet sin verksamhet på Hospitalsgatan 8 (där Carl Nilssons verksamhet låg tidigare), Hagberg & Anderson fanns omkring 1903 i hörnet av Kungsgatan och Slottsgatan och på 1910-talet hade Tallroth & co en ateljé på Slottsgatan 103.


Kommentarer
Postat av: Mons

Hej Mats!



Vilken fint inlägg. Jag tycker sånt är hur roligt som helt. Har lite Norrköping kuriosa (bl a. gamla Wilhelm Wiberg foton) som jag vill lägga upp men måste bli klar med hemsidan först.



Keep up the good work!

2012-02-08 @ 11:07:03
Postat av: Mats

Tack för kommentaren! Återkom gärna med adressen till hemsidan när den är klar!

2012-02-08 @ 15:34:13
Postat av: Mats Karlsson

Hej.
Jag hittade ett foto av "Carl Nilsson, Norrköping Trädgårdsgatan 4".
Är det samma fotograf möjligen?

MVH Mats Karlsson.

2015-02-26 @ 17:38:31
Postat av: Mats

Antagligen samma fotograf. Efter vad jag förstår hade Carl Nilsson en ganska omfattande verksamhet. "Carl Nilssons Ljustrycks- & Förstoringsanstalt" har jag bl a sett någonstans...

2015-06-04 @ 08:43:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0