no slogan


På tal om Falköping, vars slogan är "Sveriges kotätaste stad", så hittade jag en kul sammanställning av stadsslogans på nätet. Kanske inte så helt igenom aktuell, eftersom slogans har en tendens att bytas ut, men samtidigt är det intressant att se hur svenska städer marknadsför sig och har marknadsfört sig. Om dagens marknadsförare av Norrköpings kommun såg listans "slogans" för Norrköping så skulle de antagligen bli lite upprörda: "Peking" och "Sveriges Manchester"...
"Peking" är väl i högsta grad OK, men knappast en slogan. "Sveriges Manchester" däremot ligger väl minst femtio år bakåt i tiden och där tycker nog dagens marknadsförare att det ska stanna eftersom industristadsstämpeln är något man är lite ambivalent till. Industrin har ju liksom inte varit särskilt lyckad i Norrköping de senaste femtio åren. Däremot värnar man ju "industrilandskapet", alltså en museal upplevelseinriktad syn på de gamla industrierna. Det som marknadsförarna däremot mest skulle reta sig på är att Norrköping överhuvudtaget finns med på en slogan-lista. Man har nämligen bestämt att Norrköping inte ska ha någon slogan alls. Istället står det "Nya Norrköping" överallt, vilket enligt en marknadsförare inte är en slogan eftersom en slogan karaktäriserar staden. "Nya Norrköping" ska istället signalera att den som kommer till Norrköping själv ska upptäcka vad det nya är. Slogan eller inte... tja...

image26
Istället för slogan: en kungakrona där kungen klantade till det...
Det sätter också
Peking på kartan!



På Norrköpings turistsajt Destination Norrköping staplas potentiella slogans, eller vad sägs om:

"Nya Norrköping"
"den lilla storstaden"
"mycket för många och något för alla"
"I norrköping finns det mycket att uppleva!"
"kom och upplev - det vill vi jättemycket!"

Alltihop fraser som används flitigt i kommunens marknadsföring. Men några slogans är de alltså inte.

Dessutom har ju Norrköping och Linköping en gemensam slogan numera: "En del av fjärde storstadsregionen". Detta står vid respektive stads motorvägsförbifarter. I Linköping har detta klistrats dit under "Staden där idéer blir verklighet" så det är mycket man ska hinna ta in när man far förbi. I Norrköping står det "En del av fjärdestorstadsregionen" söder om stan, alltså den sidan som vetter mot Linköping. I norr står det däremot "I Norrköping blir vintern aldrig mörk" (vilket väl antagligen inte heller är en slogan??) men länge stod det "Ostlänken - 45 minuter till Stockholm". När den nya snabbjärnvägen byggs ska Norrköping nämligen bli en förort till Stockholm har man tänkt. Norrköping vet med andra ord inte riktigt åt vilket håll staden ska vända sig. Kanske därför det inte finns någon slogan heller...


Kommentarer
Postat av: Anonym

När vi var ute och åkte i somras så insåg vi att det är många städer som kör med "Stockholm - Nordens Venedig" eller "Dalsland - Sverige i miniatyr" eller som "Norrköping - Sveriges Manchester". Man vill liksom vara en annan stad/land/region som finns någon annanstans.. Så vi började uppfinna sådana. T ex "Säffle - Värmlands Finspång". Det skulle man kunna utveckla mer tror jag...:-)

2007-03-19 @ 14:25:11
Postat av: Anonym

Jo... förresten... Valdemarsvik hade förr "Valdemarsvik - Sveriges näst bästa vatten" eller något liknande. Där ordet "näst" var liksom inpetat, som i skrivet efteråt... kul.:-)

2007-03-19 @ 14:33:53
Postat av: M2

Varför syns det inte att det är kommentarer?

2007-03-19 @ 19:56:46
Postat av: hasse s

Eftersom jag var med och skapade en del slogans från 60-talet och framåt, så skulle jag gärna sett att man kom ihåg bl a "Heja Norrköping" och "Norrköping - Trivselstaden", den senare ofta förvanskad till "Rivselstaden" när halva innerstaden såg ut utbombad ut. Trivselstaden ersattes så småningom av "Norrköping - Blomsterstaden"...

2009-06-26 @ 16:00:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0