Wintermute...

wintermuteNamnet Wintermute har jag knyckt från Williams Gibsons fantastiska Sprawl-trilogi, eller närmare bestämt den första romanen, Neuromancer, där den artificiella intelligensen Wintermute spelar en framträdande roll. Mer djuplodande analyser av varför jag valde detta namn bör nog undvikas. Som artificiell intelligens är romanens Wintermute förstås frikopplad från moraliska egenskaper. Det som driver honom har inget annat syfte än den egna utvecklingen, och i detta drar han sig inte för att gå över lik. Nej, romanens Wintermute är inte mänsklig. Däremot finns det en aspekt av Wintermute som man kan relatera till som människa: Wintermutes mål är till syvende og sist att uppgå i något större. Det är därför Wintermute inte förekommer i de följande romandelarna. Han har gått upp i det större väsen som finns i - eller är - den cyberrymd som romanerna utspelar sig i och kring. Därför slog det mig att Wintermute är ett bra namn för den del av mig som existerar i det cyberspace som utgörs av bloggar, diskussionsforum, chatter, e-post etc... I sina romaner förutspådde Gibson Internets utveckling redan i början av 80-talet. Även om det inte blev riktigt som Gibson beskriver det, så tillbringar vi trots allt delar av vår tid i en virtuell gemenskap som vi nog inte hade kunnat tänka oss för tjugo, trettio år sedan. Vi uppgår på det viset i ett nät av tankar och meningsutbyten.
Den lilla bilden som man kan lägga in tillsammans med sina inlägg på olika webbforum brukar kallas avatar - ett ord vars ursprungliga betydelse är hinduiska gudaväsens uppenbarelseformer på jorden. Jag har valt en avatar som ursprungligen hette "snoppdjur" då jag ritade den i marginalen på ett anteckningsblock någon gång i början av 90-talet. Snoppdjuret Wintermute kontrasterar mot den kalla opersonliga intelligensen hos Gibsons Wintermute. Även i cyberspace måste vi möta varandra som människor. Snoppdjuret Wintermute är den lilla del av mig som huserar här på webben. En existens som på något sätt försöker vara en liten del i något mycket större...

Åter till Gibson: Det var ganska nyligen som jag tog mig för att läsa Gibsons böcker. Jag kände till dem som de där böckerna som blev upphov till begreppen "cyberpunk"  och "cyberspace", men trots att jag alltid varit fascinerad av sci-fi så hade jag inte läst något av Gibson förrän jag fick låna sprawl-trilogin av en god vän som rekommenderade den. Jag upptäckte senare att en del av Gibsons texter finns i fulltext på nätet (på engelska)! Jag kan också rekommendera novellsamlingen Burning Chrome som bland annat innehåller en novell som är förlaga till filmen Johnny Mnemonic.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0