Tunnlar och skyskrapor
Järnvägstunnlar och höga hus: det är trenden idag! Alla vill ha det.
Malmös Turning Torso har fått Stockholmspolitiker att avundsjukt utbrista att de också vill ha högre hus. Även i lilla Norrköping finns det de som tycker att vi borde ha (minst) en rejäl skrapa centralt. Ska man nu bygga om Centralstationen så varför inte klämma dit ett torn? Och så ska järnvägen grävas ner. I Norrköping precis som i Malmö och förmodligen Stockholm och Göteborg också. Varför vill alla ha det likadant? Jo, det de två ledorden är Urbanitet och regionalisering! Vi måste ha enormt snabba järnvägskommunikationer så att vi kan röra oss i de allt större regioner som vi är allt mer beroende av för att få till det här med jobb och bostäder... Samtidigt ska städerna vara just Städer - urbana centra i regionerna som både samarbetar och konkurrerar i nätverksekonomin. Staden ska ropa till folk: Kom och bo här! Kom och lev det urbana livet här! Kom hit med lite företag! Vi har väntat länge nog nu! Titta på våra höga urbana hus! Det är ju här allt ska hända!
På det här viset blir Sverige ett nätverk av stora städer förbundna med motorvägar och järnvägar där tåg och bilar går i skytteltrafik genom ett slags wasteland där en och annan efterbliven lantis frågande stirrar efter det som swischade förbi i tillräckligt hög hastighet för att säkra den ekonomiska tillväxten! ...Eller hur blir det..?