Sveriges minsta rondellhund?

Jag har fascinerats av det här med rondellhundarna och hur de spridits som en löpeld över landet. I grunden tror jag det handlar om att sätta avtryck. En känsla av delaktighet. Att man faktiskt kan vara med och påverka hur vår fysiska miljö ser ut. För några år sedan genomförde studenterna på ett program vid universitetet i Norrköping ett projekt där de placerade ut små, små röda stugor i stadsmiljön. Det retade tydligen somliga. Någon stuga slängdes i strömmen. En annan forslades snabb bort av kommunens gubbar. Kanske finns det en koppling mellan rondellhundarna och trädgårdstomtarnas befrielsefront som spred sig på ett liknande sätt för några år sedan. Skillnaden var väl att där var det något som försvann ? om än temporärt ? medan rondellhundarna är något som bara adderas till den befintliga miljön.

Jag har inte full koll på rondellhundarna, men jag har funderat på det här med storleken. Både på hundarna och rondellerna. Jag fick idén att man borde ställa en väldigt liten rondellhund i en väldigt stor rondell. Den skulle ju visserligen vara svår att upptäcka, men det skulle lägga ytterligare en dimension till rondellhundskulturen genom att problematisera storleksförhållanden. Den lilla hunden i den stora rondellen symboliserar den enskilda människans möjlighet att påverka de stora strukturerna. Även en liten rondellhund kan ge återskall?

Trots att jag inte vet om någon annan experimenterat med mycket små rondellhundar bestämde jag mig för att skrida till verket. Jag stal lite Play Doh-lera från min dotter och skulpterade av denna en ca 5 cm lång rondellhund som jag idag, onsdag 14 februari 2007, placerat ut i rondellen vid Norr Tull i Norrköping.




Rondellhunden är döpt till Kurt som en hyllning till Kurt von Schmalensee, stadsarkitekt i Norrköping mellan 1929 och 1961, en av funktionalismens främsta företrädare och skapare av trafikcirkulationsplatsen vid Norr Tull 1960. (Enligt en icke bekräftad uppgift ska von Schmalensee även ha varit bosatt vid Norr Tull.)

På grund av materialet och storleken finns antagligen inte Kurt kvar att beskåda särskilt länge, men han kanske kan följas av andra hundar?

Se gärna det här som en utmaning! Norr Tull-rondellen är ju onekligen ganska stor och Kurt är onekligen ganska liten, men man kan ju pusha det här ytterligare. I Linköping, där rondellhundsföreteelsen startade finns en av landets största rondeller, Vallarondellen. Borde inte någon ta på sig uppgiften att placera Sveriges minsta rondellhund där??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0