Mannen bakom monstren
På jobbet kryddar vi onsdagsfikat med hemliga gäster som framträder med små presentationer av stort och smått. Gästerna är så pass hemliga att de oftast uppenbarar sig i form av någon av medarbetarna som plötsligt ger sig till känna som dagens stora attraktion.
Eftersom jag arbetat på institutionen sedan 2002 har jag känt mig manad att agera hemlig gäst vid flera tillfällen. I mina bidrag har jag försökt hålla en småtramsigt populärkulturell nivå. 2003 bidrog jag och en kollega till exempel med "Materiell kultur från pilsnerfilm till pilsnerkorv - Bullens 50-årsjubileum" varvid vi visade gamla filmklipp och bjöd på korv och pilsner, med anledning av att Bullens Pilsnerkorv jubilerade som produkt.
Just pilsnergrejen var nog ett lättare övertramp insåg vi - ingen vågade byta ut förmiddagskaffet mot en öl. Men formerna hade väl inte riktigt hunnit sätta sig ännu och det var kanske bra att testa var gränserna gick...
Senare har jag också presenterat "IFK Norrköping och sambaepoken 23/5 1983 - 5/6 1983", "Glokal turism, media och säkerhetspolitik i sydöstra Hebriderna" (efter en resa till den trevliga ön Islay) samt "Chefen och invandraren: Ett biblioteksretrospektiv från Norrköping" med anledning av en ganska märklig gammal film där lokala bibliotekarier läser Norrköpingslitteratur.
Men nu var det egentligen inte alls det jag skulle skriva om utan vad som inträffade senaste gången jag var hemlig gäst för ett par veckor sedan. Jag uppmärksammade då att en av Sveriges viktigaste kulturtidskrifter, Kapten Stofil, läggs ned efter elva år. Bland annat visade jag tidskriftens storhet genom att gå igenom Joakim Lindengrens fantastiska omslag som ofta varit pastischer på såväl serier som andra litterära och konstnärliga företeelser. Ett av mina favoritomslag är nummer 33 där Lindengren har gjort en fantastisk pastisch på den legendariske konstnären och illustratören Hans Arnold. Han har lyckats fånga något som gör att man bara behöver kasta en blick på bilden så tänker man ”Arnold”.
Döm då om min förvåning – ja det var snarast en chock – när det visade sig att i princip ingen av de närvarande ens tycktes ha hört talas om Hans Arnold, än mindre känna igen hans bildstil! Alla såg lite lätt oförstående ut när jag nämnde den schweizisk-svenske konstnären!
Och sedan, bara några dagar senare, står det i tidningen att Hans Arnold gått bort, 85 år gammal. Jag måste helt enkelt få skriva något om honom här på bloggen!
Jag inser att det kanske är lite generationsbundet att känna till Hans Arnold. Alla har inte växt upp med Matulda och Megasen, skräckhistorier illustrerade av Arnold och ABBAs Waterloo-LP med omslag signerat Arnold.
Men ändå, Arnold hade en helt unik stil. Jag hoppas verkligen inte att han glöms bort!
Ett annat skivomslag av Hans Arnold
uppåner, neråopp
Hej va de går!
Men så mycket bloggat blir det inte...