Rondellkonsten inte död och begravd

Det tog ett par dar men nu har någon tagit på sig ansvaret för gravarna i Norr Tullrondellen i Norrköping. Norrköpings Tidningar meddelar att en(?) person som går under namnet Hensson Svensson hävdar att gravarna är en del i ett gatukonstprojekt och kommer att följas av fler installationer i det offentliga rummet.

Konstnärens budskap är i linje med vad många gissat: Det handlar om utanförskap i ett hårdnande samhällsklimat. Ambitionen att skapa en diskussion kring detta med hjälp av konst tycker jag man kan applådera. Jag har egentligen bara tre invändningar.

Jag tycker fortfarande att bildspråket är provocerande "åt fel håll" - de som kan ta illa upp av att se nygrävda gravar med vita kors är inte de som bör träffas av budskapet. Gärna provokation men då ska den träffa rätt.

Och så tycker jag att det är synd att Hensson Svensson väntade lite väl länge med att yttra sig. Det känns som om mystiken redan gått över i ointresse i det snabba mediebruset. Nu gäller det att Hensson Svensson snabbt kontrar med nästa del i verket!

Och så min sista invändning: som jag nämnde i det tidigare inlägget så tycker jag inte att Loranga och hans kompisar är den bästa metaforen för några som går under i det ekonomiserade samhället. Som Hensson Svensson säger så är de starka, fria, autonoma individer och det är väl egentligen de, som klarar sig bäst utan samhällets hjälp, som tar minst skada av ekonomiska kriser och hårdnande samhällsklimat?

Men jag förstår poängen och gatukonst är nånting vi behöver i stadsrummet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0