Namnfrågor

Vissa namn är bättre än andra... det kan man ju konstatera, liksom att det ofta finns nån slags datumstämpel på hur bra ett namn funkar.
Namnet Sven-Bertil lät till exempel förmodligen mycket bättre på en liten kille på 30-talet än det gjorde på exempelvis 90-talet. Därmed inte sagt att det inte blir ett bra barnnamn igen nån gång. Det är mycket möjligt att jag på min ålders höst har fullt med barnbarnsbarn som heter Sven-Göran, Ing-Britt och Klas-Åke och jag kommer säkert att tycka att det är de vackraste namnen i världen. Då.



Så när man ser reklam för ett företag med namnet "Drogcentralen" från 1968 så tänker man ju att... ja, ja... det var säkert ett bra namn då. Samtidigt som man fnissar lite med tanke på alla associationer som namnet drar igång drygt fyrtio år senare.



Men sen finns det ju namn som man undrar om de nånsin varit bra... Jag är inte säker på att jag våga dricka av vetedrycken Postum. Antagligen används ordet postum mer flitigt idag än det kan ha gjort 1939 när någon fick för sig att det kunde vara ett bra namn för ett preparat som får folk att somna in... För det kan väl knappast ha funnits en annan tolkning av ordet då?



Att namn kan bli mer eller mindre lyckade finns det ju också nutida exempel på. Det här är en företagslogga som jag ler åt varje gång jag ser den. Jag kan inte låta bli att fundera över om de vänder sig till en swensk marknad eller om de funderar på att lansera sina badkar även utomlands... "Bad car from Sweden" kanske?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0