Soffhörna i stadens vardagsrum



Idag hände det saker på Skvallertorget i Norrköping. Eftersom torget med viss rätt kan definieras som studenternas vardagsrum så tog kårhuset Trappan sitt pick och pack och flyttade dit.



Om än bara för en dag hade de sin egen lilla soffhörna på torget och fick antagligen kontakt med fler studenter än de får nere i kårhuset mitt emot stadsmuseet. Och samtidigt fick alla som passerade något att tänka på. Vad får man göra på Skvallertorget egentligen? Borde de istället ha ställt soffan mitt på torget? Eller kanske borde nån ställa en rondellhund där??


Kommentarer
Postat av: elna

Torget definieras väl inte som studenternas vardagsrum - däremot är "Studenternas Vardagsrum" tagline för Kårhuset Trappan, där det som tur är finns fler studenter än på Skvallertorget.

Syftet med detta var att synas på ett annorlunda sätt, något som är viktigt och nyttigt för alla verksamheter någon gång i bland.

2009-01-13 @ 10:54:02
Postat av: wintermute

Visst kan man väl definiera Skvallertorget som studenternas vardagsrum? Bara man förflyttar sig över torget så har man ju faktiskt besökt detta "vardagsrum" och jag är tveksam till om fler studenter verkligen besöker Trappan under ett dygn än som på något sätt besöker Skvallertorget... Särskilt när utecaféerna kommer igång framåt våren blir vardagsrummet Skvallertorget tydligt. Å andra sidan behöver man ju inte definera "vardagsrum" just som stället där man i lugn och ro kan sitta ner i en soffa. I den bemärkelsen är väl Trappan mer av ett vardagsrum, men samtidigt är Trappan ett "reglerat rum" som inte alls är tillgängligt för alla på samma sätt som det offentliga rummet på Skvallertorget. Reglerna på Skvallertorget är betydligt mer diffusa vilket skapar möjlighet till andra typer av möten och reflexioner. Det är just det som är min poäng - att det blir ett vardagsrum just därför att man kan bära dit en soffa... Jag tror inte att det skulle vara så populärt om jag släpade med mig en fåtölj in på Trappan. (Där får man väl inte ens äta medhavd mat om jag inte är felunderrättad?)

Därför tycker jag att man visst kan definiera torget som studenternas vardagsrum - även om det sticker Kårhuset Trappan i ögonen att andra rum gör anspråk på deras "tagline";)

2009-01-13 @ 12:30:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0