Ofrivillig sommarläsning

image53

Den mest korkade läsning man får sig till livs om dagarna måste väl ändå vara texterna på mjölkpaketens baksidor. När man sitter där vid frukostbordet, sömning och oskärpt är man ett lätt offer för de där texterna. Plötsligt har man börjat läsa dem utan att egentligen veta varför. Sällan är de så intressanta att man direkt piggnar till, men ibland är de så pass korkade att man inte kan bli annat än klarvaken. Häromdagen fick jag till exempel veta att om jag går vilse i skogen kan jag lätt göra en kompass om jag har en synål och lite smör i fickan. Tipset påminner om en text av Claes Eriksson (ur Stinsen brinner):


 Om man går i skogen allena
och inte är klok och förstår
att man skall ha nödraket med sig
och karta från senaste år
kompass och en salva mot skavsår
en hjälm och ett tält och en bår
en väska med mat för ett halvår
och plåster ifall man får sår
 


Med den skillnaden då att Arlas text är seriöst menad? Väl? Jag tror inte att jag så väldigt ofta har smör i fickan överhuvudtaget, men om jag tänker ge mig ut och gå vilse så kommer jag definitivt att ha det i fortsättningen! Tack Arla, för tipset!



En annan morgon fick jag veta att sjuttiotalet var "ett decennium med många idéer, kulturer och stilar som tävlade med varandra". Till skillnad från alla andra decennier då, antar jag. Jag fick också veta att det fanns en popgrupper som hette ABBA och att Stjärnornas Krig var en populär film. Man undrar i sitt stilla sinne vem denna spännande text om sjuttiotalet är skriven för. Antagligen inte för mig som är född på sextiotalet.

En slående sak med mjölkpaketstexterna är att det alltid står vem som gjort illustrationerna, men ALDRIG vem som skrivit de korkade texterna. Det är tydligen inget som någon vill stoltsera med vilket är förståeligt. "Vad jobbar du med då?" "Jag skriver baksidestexter till mjölkpaket!" Nej, det replikskiftet lär vi nog aldrig få höra.

Den ende namngivne mjölkpaktestextformuleraren som jag känner till är seriekonstnären Max Andersson. Hans texter med tillhörande bilder har dock aldrig publicerats på mjölpaketen, däremot i tidningen Galago, på t-hirts och lite andra ställen. I Max Anderssons versioner blev mjölkpaketstexterna otroligt läsvärda. Ett exempel:

 Sex kallas den process som används för at öka antalet mjölkkonsumenter. Sex uppfanns ursprungligen av pop-artisten Madonna på uppdrag av mejerierna. 

Men allra bäst fångade han mjölkpaketstexternas själ i formuleringen om Arla-haren

 Om du inte dricker mjölk varje dag så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet och ibland i magen. 

Där har vi mjölkpaketens baksidor i ett nötskal! Som ett tyst hot står de där i den mörka kylen och bara väntar på att få pumpa oss fulla med viktiga upplysningar om sjuttiotalspop och smörkompasser.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0