Lokalt säljer!

Det har hänt något med de svenska dagstidningarna. Samtidigt som lokalpressen vill vara häftigare, större och mer heltäckande vill tydligen rikstidningarna bli mer lokala. Själv slutade jag prenumerera på DN för ett par år sedan när den tydligt blev mer och mer Stockholmscentrerad. Just nu har jag ingen dagstidning. Har funderat på att börja prenumerera på Norrköpings Tidningar igen, men har blivit lite tveksam sedan de pajsat till sin webbtidning. "Gjort den bättre" hävdar de själva, men vill man bara ha koll på lokala nyheter så är man ganska ointresserad av häftig webbfunktionalitet. Jag har inte lust att vänta medan sajten kontrollerar min bandbredd för att avgöra hur mycket bling-bling den kan skicka i ögonen på mig. När jag istället för att snabbt få se vad som hänt i stan får frågan "Vill du ha snabbare sidvisning?", då ger jag snabbt upp.

De lokala nyheterna ska jag tydligen numera istället söka hos kvällspressen. Både Aftonbladets och Expressens sajter har skaffat sig lokalt anpassade sidor där jag får ta del av allt som har med min hemstad att göra. Men som min svärfar sa: "Om jag kollar Aftonbladets sida så gör jag väl inte det för att få lokalnyheter!" Nej, det råder förvirring i webbpressen. Lokalt och globalt blandas och återfinns inte på de platser där man väntar sig. Tydligen är det så att det är det lokala som säljer, åtminstone när det gäller kvällspressen. Eller hur ska man annars tolka alla lokalt anpassade löpsedlar. Eller åtminstone regionalt om det nu inte går att koppla nyheten till exakt geografisk punkt. När jag var i Strömstad härom veckan berättade löpsedlarna om "Sture från Västsverige" som fått en eller annan åkomma eller felbehandling. Tror inte att löpsedlarna hemma i Norrköping var formulerade på samma sätt den dagen. Kopplingen till det lokala är central i löpsedelsvärlden, utom på fredagar förstås, då vi alla ska förenas i en gemensam nationell ångest över en eller annan möjligt fatal åkomma: MAGONT KAN VARA DÖDLIG SJUKDOM. Det är ju något att begrunda till helgen.

Men varför inte dra det hela lite längre: De riktigt smaskiga rubrikerna borde ju vara det riktigt nära och lokala. Det är klart att det inte alltid händer så dramatiska saker, men hur många av kvällspressens löp handlar egentligen om avancerad dramatik, det handlar väl mer om att presentera det hela tillräckligt dramatiskt:

VILLAÄGARE GLÖMDE
HISSA FLAGGAN
PÅ KUNGENS NAMNSDAG
GRANNE UPPRÖRD
 

Eller ännu mera vardagsnära: 

NORRKÖPINGSBO
ÅT GRÖT
TILL FRUKOST

KVINNA
MISSADE BUSSEN
TILL FINSPÅNG

Vem vet, kanske skulle till och med jag köpa Expressen den dagen löpsedeln såg ut så där. Man måste ju kolla om det är nån man känner!

Men på fredagen, då kan man köra ett mer generellt fredagslöp, vilket å andra sidan kan köras VARJE fredag oförändrat, särskilt på hösten:

 
VANLIG FÖRKYLNING
KAN GÖRA DIG SNUVIG

Se där, något som verkligen angår oss alla!

Kommentarer
Postat av: M2

Ang löpsedlar och vardagsnära... Häromdagen när jag hade migrän hade en kvällstidning löpsedeln:
"Kvinnors huvudvärk kan vara en stroke!"
Snacka om att vara lokalt! tänkte jag och kände mig ännu sämre...
;-)

2007-08-15 @ 21:28:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0