En entusiast ur tiden

Eldsjälen bakom Norrköpingsrummet, Barbro Norling, har gått bort. Hon gick i pension så sent som i december och in i det sista var hon engagerad i Norrköpingsrummet på Norrköpings stadsbibliotek.

 

Jag träffade ofta på Barbro när jag arbetade med min avhandling om Norrköping eftersom jag då hade stor användning för Norrköpingsrummets klippsamlingar. Strax innan hon gick i pension besökte jag henne på stadsbiblioteket för att prata om samlingarnas potential för forskning och studentarbeten. Barbro var orolig för klippsamlingarnas framtid och ville dels visa mig omfattningen, dels se till att jag fick träffa hennes efterträdare som ansvarig för Norrköpingsrummet.

 

Jag uppfattade Barbro som en stor entusiast och det var roligt att se hur hon liksom blommade upp när hon guidade mig genom arkiven. Hon såg också till att jag fick en komplett samling kopior av Jan Nordströms ca 500 artiklar under rubriken ”Återblicken” i Folkbladet – en stor kartong dubbletter som hon hade skickat hem till Jan (hon kunde antagligen inte förmå sig att slänga kartongen) men som han inte tyckte att han behövde. Så nu står den på mitt rum på universitetet och kommer förhoppningsvis att bli till glädje för både lärare och studenter.

 

I vintras när Barbro i stadsbibliotekets källare tog fram den ena pärmen efter den andra och med blossande kinder berättade om all den Norrköpingshistoria hon varit med om att samla ihop minns jag att jag undrade hur hon skulle klara sig utan Norrköpingsrummet. Nu får Norrköpingsrummet klara sig utan henne. Vila i frid, Barbro!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0