När Zappa möter Bob Hund

Häromdagen bläddrade jag igenom mina gamla vinylskivor och hittade då ett band som jag lyssnade ganska mycket på under en period på åttiotalet, men som jag på något sätt lyckats glömma bort. Man kan säga att det blev ett kärt återseende, eller snarare återhörande. Lite konstigt tycker jag också att det är att de så totalt fallit mig ur minnet. De låter nämligen inte som nånting annat och inte heller är det musik som man låter gå lite förstrött i bakgrunden medan man tänker på annat. När man lyssnar på Cardiacs så lyssnar man på Cardiacs, helt enkelt!



Frågan är hur man ska beskriva Cardiacs musik... Om man nu kan beskriva den. Cardiacs beskrivs ibland som upphov till en helt egen genre, Pronk, en förkortning av Progressive Punk, vilket väl bäst förstås som en sammansmältning av punk och anglosaxisk progressive rock, det vill säga sådan musik som förknippas med band som Yes, Genesis och King Crimson. Och visst kan man höra influenserna från dessa, men då är det samtidigt starkt uppblandat med till exempel Sex Pistols. En annan lika sann beskrivning av Cardiacs musik är Frank Zappa möter Bob Hund. Men där finns också drag av Talking Heads och Devo. Ja, influenserna är många och resultatet blir helt enkelt nånting ganska unikt.



Cardiacs bildades redan 1976 och hette från början Cardiac Arrest. Som Cardiacs har de gett ut ett tiotal studio-LP under framför allt 1980- och 1990-talen. Och bandet finns alltså fortfarande även om det legat på is de två senaste åren. Sommaren 2008 drabbades Cardiacs "front man" Tim Smith av en ganska svår hjärtinfarkt som han fortfarande återhämtar sig ifrån. Lite ironiskt att en "cardiac arrest" skulle stoppa bandets framfart, men de kommer kanske igen...

När jag började leta efter Cardiacs musik så tänkte jag först att jag nog inte är den enda som glömt dem.
Cardiacs skivor är slutsålda både på vinyl och CD och inte heller finns de på Spotify. Men helt glömda är de inte, och för den som vill stifta bekantskap med det här kultbandets musik finns det en hel del att hämta på såväl deras officiella hemsida som på inofficiella fansidor, på Myspace och på Youtube.


Is This The Life? - Cardiacs enda kommersiella framgång?


Men precis som det slås fast på Cardiacs hemsida så måste man lyssna mer än en gång på dem för att greppa deras storhet. Cardiacs kommer antagligen att förbli ett kultband med en relativt liten, men desto hängivnare, skara fans...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0