Kommunikation mellan världar

Det är alltid lika fascinerande att kommunicera med datatekniker... Här är ett par favoritsvar som jag fått från datorsupporten på jobbet.

Jag hade problem med att publicera saker på webben och fick följande klara och tydliga förklaring från supporten:

"Eftersom det ser ut att vara löst nu har jag lite svårt att se exakt vad som var fel. En kvalificerad gissning är dock att något inte fanns publicerat i den avdelning det ansåg sig ligga. Eftersom det fram till för någon månad sedan fanns ett fel som gjorde att även avpublicerade saker kunde visas har det här dock inte varit ett problem tidigare."

Att "något" anser sig ligga nånstans där det inte finns ger nästan lite religiösa vibbar... Och visst är det intressant att så länge det var fel så var det inte ett problem!

 

Vid ett annat tillfälle undrade jag hur sökfunktionen för att hitta folk på universitetet kunde vara så otroligt usel. Även det fanns det svar på:

 

”Tyvärr så är det så att i stort sett all information som finns/syns på Sök en anställd kommer från vår LDAP-katalog. Den i sin tur populeras av information som vi får från olika enheter. Detta är information som vi inte kan styra över. Det som saknas är en bättre mappning mellan avdelning och institution. Det finns planer på att byta ut tjänsten Sök en anställd till en tjänst som är mer informativ. Men tiden för detta vet vi inte.”


Eller som en kollega så träffande tolkade svaret: tjänsten är dålig för att den är dålig, och för att bli bra borde vi byta ut den mot en bättre.


Det är skönt med raka besked!


Kommentarer
Postat av: M2

En gång när jag åkte tåg så sa de i högtalarna:

"Endast giltiga biljetter är giltiga på detta tåg."

Det är också ett företag som kan ge raka besked.

2010-08-15 @ 21:51:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0