De Geers dolda budskap



Häromdan gick jag och min dotter förbi Carl Milles DeGeer-staty på Gamla Torget. Då såg dottern att det fanns en massa småbilder runt gubbens ben, nåt som jag aldrig upptäckt fast jag sett den där statyn sen jag var liten.



"Där hoppar en lax i Strömmen", påstod jag.
"Nää", sa dottern, "Det är ju en delfin i djurparken förstås!"



Den lilla gubben som uppenbarligen är på väg att kasa ner, och som förtvivlat klamrar sig fast på den glatta ytan, var lätt att tolka. Den kan ju inte symbolisera nåt annat än IFK Norrköping...



Det här symboliserar att det faktiskt inte var farbror De Geer som byggde Norrköping, utan alla de kvinnor som slet ut sig i textilfabrikerna!



Och hur gärna man än vill att Norrköping ska vara en urban storstad så är stan trots allt en lantlig småstad där vilddjuren ibland finns mitt inne i stan...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0