Mystisk parkdesign

Den senaste veckan har jag sneddat över Hörsalsparken ett par gånger. Trots att Hörsalsparken är en väldigt central park i Norrköping har jag av okänd anledning liksom "glömt" att den finns där. Vet inte riktigt varför, men när jag kommer nerifrån Holmenområdet och upp mot Drottninggatan går jag alltid rakt upp förbi Gycklaren, giganten och jonglören, även om jag ska norrut på Drottninggatan.
Är det kanske trappan i parkens sydöstra hörn som gör att det inte känns som en genväg? Jag vet inte, men nu har jag i alla fall börjat gå den vägen och genast hittar man nya saker att förundras över.



Det jag grubblar över just nu är vad det är för mystisk stenläggning i parken, med små häckar emellan... Hur är det tänkt och vad ska det vara till? Cykelparkering, var min första tanke, men de är för smala, felplacerade och det borde väl finnas någon slags ställ i så fall...
Ställer de bänkar där på sommaren? Kunde ha funkat om de varit placerade på andra ledden i förhållande till scenen... Är det bara något slags designpryl kanske?? Nej, jag blir inte klok på detta... Nån som vet?

Kommentarer
Postat av: Michis

Nu är ju bänkarna utplacerade där, så nu kanske det klarnat? :)

2009-04-19 @ 18:05:35
URL: http://michis.blogg.se/
Postat av: wintermute

Japp. Dessutom har jag fått den här förklaringen/åsikten från en som arbetar på tekniska kontoret:

"Gatstensytorna med häckar mellan i Hörsalsparken är tänkta som plats för parkbänkar. Det fanns fler sådana framför scenen som trampades ner. Gestaltningen var enligt min mening överlastad och styrd mer av plansestetik än funktion."



Så det där med "designpryl" var ju inte helt fel :)

2009-04-19 @ 23:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0