February 7, 1966



Den 9 februari, två dagar efter min födelsedag, var jag inne på Vaxkupan för att köpa en födelsedagspresent till min son. Blev stående och bläddrade i en stor låda med vykort som reades för två kronor styck. Plötsligt föll ögonen på ett vykort med bara ett datum - February 7, 1966. Eftersom det är just den dagen jag är född kändes det lite märkligt, i synnerhet som det inte fanns några andra kort med datum i lådan. Jo, ett hittade jag efter en stund, ett datum 1977 tror jag det var.

Jag var förstås tvungen att köpa kortet även om jag inte riktigt visste vad jag skulle ha det till. (Fast det kanske kan vara bra att ha när man blir äldre och får allt svårare att hålla reda på sånt som när man är född.)
Bilden på vykortet är ett av de första verken i konstnären On Kawaras serie Today. Sedan januari 1966 målar han med mer eller mindre ojämna mellanrum dagens datum. Enligt en Wikipediaartikel förstör han målningarna om han inte hinner göra färdigt dem samma dag. Annars slår han in målningen i dagens tidning som ett slags äkthetsintyg.
Den 7 februari 1966 hade han tydligen tillräckligt med tid. Det tycks inte ha hänt så särskilt mycket den dagen. I Sverige var det snö och kallt, en amerikansk soldat blev dödad i Vietnamn på sin 23-årsdag samtidigt som studenterna i Californien demonstrerade mot kriget, komikern Chris Rock föddes (eller om det var året innan) och legendarisk storbandsjazz spelades in i New York. (Tänk vad mycket viktig information man kan få via nätet;))

Samtidigt som jag hittade kortet på Vaxkupan pågick Kawaras installation "One Million Years" på ett galleri i New York - en slags deltagarkonst där folk får anmäla sig för att sitta i en monter och läsa upp blandade framtida årtal mellan 38 658 och 39 533. Uppenbarligen har Kawara en stark drift att dokumentera och reflektera över tidens gång, men också att sätta in sig själv i de oändliga tidsrymderna; ett annat uttryck för Kawaras konst är hans telegram med texten "I am still alive" som han skickat till olika personer. Kanske har han inspirerat Eric Ericsson?

Så vitt jag förstår håller Kawara fortfarande på med serien Today. Kanske sitter den idag 76-årige japanen just nu hemma i New York och målar dagens datum. Eller river sönder gårdagens utkast. Vem vet.

Kommentarer
Postat av: Pia

Wow I´m impressed! Herre och mästare!!!

2009-03-18 @ 22:24:10
URL: http://tinpia.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0