Creepy summer



Märker att det var ett tag sen jag bloggade... Den där perioden när allt ska ske på en gång och som infaller varje år i maj-juni känns ovanligt lång i år. Men nu börjar den äntligen ebba ut. Ett tecken är att jag faktiskt hunnit notera att det är riktig sommar ute, ett annat tecken är att jag hann se och le åt ovanstående skylt på ICA Strömmen idag. Jag kikade i frysdisken men där låg bara såna där fyllda pannkakor - inget djupfryst 80-talsband från Älmhult...

Ett annat tecken är att jag inte bara hinner skriva blogginlägg - jag hinner läsa bloggar också! Titt som tätt (fånigt uttryck egentligen... "ganska ofta", "ibland", "då och då" kan man ju lika gärna skriva...) I alla fall... Tittsomtätt säger folk i min omgivning saker som "vem fan läser bloggar egentligen"? "JAG" svarar jag då. Jag skulle vilja hävda att jag lär mig mer om världen genom bloggar än genom dagstidningar och TV. (Radio slår det dock inte.)

I min rss-läsare ligger en rad av bloggar som jag av nån anledning någon gång tyckt varit intressanta. En del försvinner snabbt igen medan andra ligger kvar. Här är tre ganska olika bloggar som jag följer och som jag gillar av olika skäl:

David Nessle är serietecknare, författare och en av upphovsmännen till en av mina favorittidningar, Kapten Stofil. Han har en förmåga att lyfta fram de mest udda kulturföreteelser på ett väldigt roligt sätt. Idag skriver han till exempel om litteratur som kan stoppas in i kategorin "Det händer ju inte ett jävla någe".

Norrköpingsbloggen började jag följa eftersom Michis skrev om Norrköping - som både är min hemstad och mitt forskningsobjekt. En period handlade bloggen mer om det där med att få barn och allt vad det innebär. Frånsett igenkännandet av småbarnsförälderns krympande perspektiv så tappade jag kanske intresset lite för bloggen ett tag... Men samtidigt upptäckte jag att Norrköpingsbloggen fungerade lite som en såpa som jag var tvungen att följa bara för att se hur det går! Tycker nästan att jag känner Michis fast jag aldrig träffat henne. (Men jag tror att jag såg henne på Kungsgatan en gång - tyckte mig känna igen sonen från bloggen! Lite märklig känsla...)
Som representant för Norrköping i Aftonbladets bloggvärld gör Michis ett bra jobb! Framför allt lyckas hon med konststycket att vara reflekterande och underhållande samtidigt som hon är väldigt personlig och utlämnande utan att det blir pinsamt eller tråkigt. Själv skulle jag aldrig fixa att skriva blogg på det planet.

För att påminna om att bloggandet är ett internationellt fenomen :D måste jag nämna Pink Tentacle, en japansk blogg som tar upp nyheter som handlar om konst, teknik, underligheter... ja, helt enkelt ett fascinerande collage av intressanta grejer. Dagens inlägg handlar om nånting som faktiskt diskuterats som möjlig problemlösning även här i Sverige! Vi behöver nog tänka en hel del kring sånt här... I slutänden handlar det om vem som ska få vistas var, och det är en viktig fråga i ett demokratiskt samhälle. Nån som är förvånad över att pipljudet inte tycks funka?



Förresten... Den fåniga idén med siffror som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Jag kände att jag ändå var tvungen att göra nåt av den. Resultatet finns här. Antagligen en av Sveriges intressantaste bloggar :D

Kommentarer
Postat av: Michis

Oj, vilken fin komplimang! Tack! :)

2009-07-08 @ 16:37:56
URL: http://michis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0