Förmiddag i den lilla lilla staden...

Tjugo i tio idag, ungefär, gick jag från kontoret vid Skvallertorget för att prata lite tidskrifter i etern. Utanför stadsmuseet träffade jag på en bekant, en pratsam herre med intresse för stadens historia. Gick och pratade med honom ner till Dalsgatan där han gick åt ett annat håll. Tog hissen upp till SR och gjorde mitt lilla inslag. (Idag tog jag mig friheten att bre ut mig kring min favorittidskrift!)
Hade sedan ett ärende på stadsbiblioteket och vem ser jag vid Söder Tull ivrigt språkande, om inte den pratsamme herrn igen! På väg från biblioteket blir jag hejdad av två tjejer med kamera på Drottninggatan. Nej, de var inte från någon modellagentur :( utan ville bara ha en kommentar till ett inslag i TV4 Öst. Ämnet? Jo, tidningar...
Jag avböjde med motivationen att jag pratat tillräckligt om tidningar och tidskrifter i media idag och att det kanske finns fler som kan få chansen att komma till tals.
På vägen tillbaka till jobbet slank jag in på min lilla lokala ICA-butik vid Skvallertorget och morsade på personalen som jag ju ser nästan varje dag.
Väl tillbaka vid skrivbordet hade jag en stark känsla av att ha tagit en promenad i en mycket liten stad. När jag tänker närmare på saken så stod det till och med en polis i gathörn, men för den riktiga småstadskänslan skulle han förstås ha stått mitt på Skvallertorget och dirigerat trafiken, inte stått och blängt bakom ett plank på Garvaregatan för att hitta bältessyndare... Men ändå: "Norrköping, den lilla storstaden"... med betoning på lilla då...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0