Att skapa eller inte skapa...

Läser i Norrköpings Tidningar idag att svenskarna skapar allt mindre själva. Allt färre skriver, målar eller spelar musikinstrument enligt en undersökning som SCB gjort på uppdrag av Statens Kulturråd.

Det är väl knappast förvänande att det är på det viset. Med tanke på allt vi ska hinna med i vår vardag och det digra utbudet av medier som på bara en knapptrycknings avstånd smidigt och enkelt fyller våra hjärnor med lagom doser information och distraktion, så är det lätt att välja bort vissa saker. Om man plockar ner gitarren från väggen så stör det antagligen någon annan familjemedlems TV-stund eller telefonsamtal och det är ju otroligt jobbigt att plocka fram oljemålningsprylarna. (För att inte tala om när de ska plockas undan igen!) Nej, då är det betydligt enklare att slänga sig i TV-soffan. Eller lyssna lite på radio.

Eller så kan man ju, om man orkar, läsa lite. Nästan 80% av svenska folket har iallafall nån gång under året läst en bok. Så än är det en bit kvar tills vi sänkt oss till nivån hos den där lille fete fotbollsspelaren som på frågan om han läser böcker svarade att "nej, så sjuk har jag aldrig varit". Fast det är väl en helt annan problematik...

Samtidigt misstänker jag att undersökningen missar en hel del skapande. I synnerhet det som faktiskt sker framför datorskärmen. En av mina söner pysslar till exempel emellanåt med att skapa väldigt snygga och roliga små gubbar i diverse ritprogram. Själv skriver jag inga dikter men däremot en massa tankar på den här bloggen. Och det är väl också ett slags skapande. Eller?


Denna bild har jag skapat själv. Utan hjälp av datorer. (Jag vet inte riktigt vad den företäller så det är nog konst.)


På tal om skapandet och den förhöjda känsla som förknippas med att göra något eget, så kommer det i särklass bästa citatet på detta tema från - The Simpsons. Det är när Homer har skrivit en sång som handlar om hur mycket han hatar sin granne Ned Flanders, och denna låt blir en riktig landsplåga som ständigt hörs i radio, som han utbrister:
"I've come to hate my own creation! Now I know how God feels!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0