Navelskådande kultur?

Norrköpings kommun har ju fått för sig att det ska kandideras till europeisk kulturhuvudstad 2014, vilket fått en liten klick kulturarbetare att grubbla sig blåa över vad det finns för kultur att lyfta fram i Norrköping egentligen... På desperata annonspelare på stan efterlyser man norrköpingsbornas idéer, men det tycks mer handla om vad man skulle vilja att Norrköping var än vad det faktiskt är...

En mängd aktiviteter tycks i alla fall pågå kring kandidaturen, projektledare åker till Lyon, politiker bloggar och Linköpings kommun ska tydligen lockas in i nåt slags samarbete... I veckan slogs det på stora trumman för en serieblogg av konstnären Klas Isaksson som "kommer att under 2008 kommentera det arbete som sker kring kulturhuvudstadsåret". Det där verkade ju lite intressant om än lite väl meta-flummigt, så jag tänkte ta mig en titt på "seriebloggen" via www.norrkoping2014.se. Det var inte helt lätt att hitta till den, men till slut fann jag den på adressen http://www.norrkoping2014.se/?pageID=45. Jo, den verkar vara just så metaflummig som jag befarade. Nu finns det förstås ännu bara två avsnitt publicerade, så man kanske ska vänta med omdömet. Det första avsnittet handlar i alla fall om att konstnären får uppdraget att rita serien när han är på skidsemester. Det andra avsnittet är en ordrik betraktelse över grupparbeten och Lesjöfors... Det är ju väldigt vältecknat och fint förstås. Vi får se hur det utvecklar sig. Det som är lite synd är att det ju faktiskt inte är någon riktig blogg som det påstås. Det finns inget rss-flöde så man kan hålla koll på när den uppdateras, det finns ingen möjlighet att skriva kommentarer... nej, det finns faktiskt inte ens någon datering på de olika avsnitten, så det blir lite svårt att få den där dagsaktuella känslan. Jag upptäckte att serien (åtminstone den första delen) även finns på Norrköpings konsthalls hemsida men inte heller här handlar det om någon blogg. Nej, interaktivitet verkar inte vara kulturhuvudstadskandidaturens starka sida. Enda sättet att komma till tals är tydligen att fylla i webbformuläret på hemsidan - eller att skicka in ett tävlingsbidrag. Varför inte lite möjligheter till mer spontan dialog?

image124

Jag får väl kommentera här på min egen blogg istället. Hittade en liten serie som tillkom under ett osedvanligt segt seminarium om kultur nångång runt 2003. Varken särskilt vältecknat eller genomtänkt - men en aktuell kommentar är det...


Kommentarer
Postat av: Ingeborg

Hmm... måste erkänna att jag inte hade en aning om att det fanns sidor som lade ner pga av detta. Trodde inte problemet var så stort... Får försöka skärpa mig.
Du råkar inte veta hur mycket plats man får ta på blogg.se servern? Kommer de säga nåt om man laddar upp för många bilder eller så?

2008-04-01 @ 10:59:47
URL: http://brutalchoklad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0