Mina bilder... och dina

image123

På förekommen anledning ett litet inlägg om så kallad "hotlinking". Jag blev tvungen att påtala för en stackars tjej att det var olämpligt att hon lade en bild från min blogg på sin egen genom att helt enkelt lägga en länk direkt till bilden. Jag förstod så småningom att hon tydligen inte hade en susning om vad det var hon höll på med. Större delen av hennes blogg bestod av hotlinkade bilder från andra sajter. Hotlinking låter väl lite spännande men pratar man om "stöld av bandbredd" så blir det lite tydligare vad det handlar om.

Det finns ju nämligen två helt skilda problem med att knycka bilder på nätet. Det ena är ju det där med upphovsrätten... Ett enkelt sätt att lösa det är ju att helt enkelt fråga. Jag inbillar mig att det ofta inte är något större problem att få använda en bild om man frågar om man får och dessutom talar om var man fått bilden från. Just i det här fallet hade hon gärna fått använda bilden om hon hade haft vett att höra av sig. Bilden var en avfotografering av en gammal annons från 50-talet och själva annonsen kan ju faktiskt någon annan åberopa rättigheterna till. Bilden som sådan är ju dock min. Jag har själv fotograferat av annonsen i syfte att citera den och jag hävdar att jag kan åberopa citaträtten om någon skulle undra. När bilden däremot dök upp på den andra bloggen handlade det dock knappas om ett citat utan tydligen bara om en "illustration" utan någon koppling till källan...

Men så är det då det där med bandbredden. Eftersom det inte hände något när jag påtalade det hela och jag faktiskt på flera sätt märkte att länkningen belastade min blogg så plockade jag bort bilden. En variant är ju att byta ut bilden mot en annan. Det kan ju få ganska skojiga konsekvenser, men jag är ju inte ute efter att vara elak...

Klart är dock att många inte känner till vad det innebär när de hotlinkar till andras bilder på nätet. Tur att det också finns sådana som försöker sprida lite ljus i mörkret. Att vi har en webb där alla kan komma till tals är något att värna om, men hotlinking är minsann ingen rättighet!


Kommentarer
Postat av: Christopher

Bilden i inlägget hotlinkade du genom att pinga min sajt ;)

2008-03-20 @ 00:19:37
URL: http://www.rssportalen.se/bloggen
Postat av: wintermute

Det är väl kanske en viss skillnad eftersom syftet att pinga är att tala om vad man skriver på bloggen... Bilden som sådan är hämtad från den sidan som den länkar till, allt enligt instruktionerna på den sidan, men bilden i sig är alltså inte hotlinkad därifrån.

2008-03-20 @ 09:51:01
Postat av: Christopher

Jag tyckte bara det var lite kul, jag bryr mig inte om folk hotlinkar egentligen, med så mycket bandbredd man har idag tror jag inte många märker skillnad...

2008-03-20 @ 10:03:08
URL: http://www.rssportalen.se/bloggen
Postat av: wintermute

Nej, du har säkert rätt i mitt fall:) Jag märker förmodligen inte något av det, men däremot tycker jag att principen är viktig. Det är inte OK att snylta på andra och plocka vilken bild som helst för att man tycker den är snygg. Dessutom tror jag att många gör det i ren okunskap och det kan ju faktiskt slå tillbaka, t ex om bilden plötsligt byts ut mot något som man inte alls tänkt sig...

2008-03-20 @ 10:32:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0