Konstiga symboler

Egentligen... E G E N T L I G E N.... (eller äjänklien som vi öschöttar brukar säja - med tjockt L...), alltså, EGENTLIGEN har jag inte tid att sitta och skriva blogginlägg. Avhandlingsarbetet pågår nästan dygnet runt nu. Guschelov så sover jag ändå när jag sover, om man säger så. Så på nåt sätt känns det ändå stabilt. Disputationsdatum är satt och det är äjänklien bara att "göra färdigt". Trots att jag alltså inte har tid så måste jag bara få göra en kort reflektion över sakernas tillstånd. Och då tänker jag främst på det vardagliga symbolspråket. Jag kom att tänka på det häromdagen när jag satt i bilen och väntade på någon som inte behagade dyka upp. Mitt på ratten finns det en liten skylt som talar om att en ballong kommer att blåsas upp i ansiktet på mig om jag råkar köra in i nånting, men under den finns det en liten trumpet.

image93

Betyder trumpeten att det kommer att spelas en fanfar när krockkudden utlöses? Eller betyder den kanske att det är OK att spela trumpet medan man kör? (Men kanske inte trombon?)
Nej, utan att egentligen tänka på det vet jag vad trumpeten betyder. Det fanns en sån på ratten när jag var liten också. Då ville man väldigt gärna trycka just där i mitten på ratten där trumpeten fanns, men det var sällan man fick. Numera är trumpeten användbar till exempel när den där personen som skulle åka med aldrig blir klar. Eller när den majoritet bilförare som kör sämre än jag själv (80% av alla manliga förare kör bättre än alla andra, enligt dem själva) gör vägarna osäkra. När jag var liten så tänkte jag mig att det fanns en liten mässingsblank trumpet fastmonterad i motorns inre. Nu har jag letat, men jag kan inte hitta vare sig trumpeten eller trumpetaren, så lite lurad känner jag mig.

Det slog mig hur självklara en del symboler är, och hur ofta de anspelar på det förgångna. Jag vet inte om det var så att det tidiga 1900-talets bilister medförde en trumpet som de tutade i när någon liten gumma irrade ut i vägbanan, men visst får man associationer till postiljoner och andra som signalerade sin ankomst med en trumpetstöt. (Se där, ytterligare en trumpetsymbol som dröjt sig kvar - Postens käcka trumpet med kungakrona och allt!)


image94

Något som mer än annan är uppbyggt av små symboler är ju programmiljöerna i våra datorer. Eftersom min laptop är ganska seg så sitter jag en stor del av dagarna och stirrar på en liten symbol som markerar tidens gång (och alltings förgänglighet?). Symbolen föreställer en tidmätare, men av en modell som numera bara förekommer i sällskapsspel, nämligen ett timglas!

image95

Varför inte en klocka? En liten rund symbol med snurrande visare, skulle inte det funka lika bra? Det finns säkert några finurliga anledningar till att timglaset används istället, men jag känner inte till dem. Jag bara VET vad det där timglaset betyder (när lärde jag mig det??), och så får det vara bra med det...

Ännu märkligare är det väl äjänkLien symbolen för att SPARA saker som används i till exempel Windowsapplikationer: En treochenhalvtumsdiskett!

image96

Hur många använder idag en dator som kan hantera sådana disketter? Mina barn fnissar lite generat när jag visar att jag faktiskt har sparat en förpackning disketter "för säkerhets skull". Idag har vi inga maskiner som de kan användas i, men om kassettbandet kunde komma tillbaka så...

Men i ikonraden högst upp i mitt Word-program finns den lilla disketten, och de flesta tvekar inte att klicka på den. Den skulle ju lika gärna kunna betyda: "Beställ 3 ½ -tumsdisketter" eller nåt, men nu betyder den inte det, utan SPARA. En mer logisk symbol - mer i stil med trumpeten - vore ju en spargris!


image97
litet hus vid nätets slut...

En annan nostalgiladdad symbol är den lilla stugan som betyder "hem". Den finns i webbläsaren och i en del hjälpfiler och liknande. Och jag begriper. Fast borde jag göra det? Borde jag inte tänka "Men jag är ju redan hemma? Menar de att detta inte är mitt riktiga hem? Att jag borde söka mig ett hem i en sån där liten stuga? Var kanske folk lyckligare förr när de bodde i små dragiga torp utan rinnande vatten och bredband? Kom, ja kom, i stugan min - räck mig handen din... Drömmen om ett genuint gemeinschaft, är det vad symbolen vill signalera?" Nej, den lilla stugan berättar bara att om jag klickar på den så kommer jag tillbaka till utgångspunkten, där jag en gång började, så den riktiga associationen är väl till barndomens teckningar av små stugor med en dörr och ett fönster och lite rök ur skorstenen. Ur det perspektivet kunde ikonen lika gärna ha varit en streckgubbe.


image100

Trumpeter, timglas och disketter... Symbolerna som ska skapa ordning och reda i vår omgivning appellerar på ett eller annat sätt till det förflutna och frågan är i vilken omfattning de egentligen slår fast vad som är rätt och riktigt... Det allra mest slående och samtidigt det allra mest oreflekterade symbolspråket finns väl ändå på offentliga toaletter. Den ena toaletten är till för varelser i kjol, den andra för varelser i hatt... Och ändå är det ganska sällan någon tar fel toalett!


image99

Tolkning: Endast de som sitter ner och kissar får bära hatt.
Alternativ tolkning: Förbud mot att medföra kamrat in på toaletten i de fall då hatt bäres.


Kommentarer
Postat av: Ulrika Nimstrand

Underbar blogg. Både jag och min man fick oss ett gott skratt när vi läste om försäljarna. Jehovas look alike

2009-12-29 @ 22:51:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0